katalog dobré reklamní praxe města Broumov
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/2eab2e8309e527fd86571f16d897422a699240fe9bbd683eb6cfd3c14f6107cc/standardy-uvod-1.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/a29b1e4b7433d5632f506396d062bda2e12867ceb61cfcba526f9a9f8d1b12cc/standardy-uvod-2.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/11f04e5a13f45e7c7195cecda12e32fc82005b5d03d060dc79cd87641604bfb4/mapa.png)
historické jádro Broumova
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/92aa9b389229bbd1f1b7eccff126fded48248e72462ff8e33aad92bf1e3e972b/jak-pracovat-s-katalogem.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/4948a0e7712b0c4ac58c4937ac1f132b8cfd85f769100f86f6267af432fb59c1/01-broumov.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/9e889ec2b645d5c96fd4b410298912390babf0b76ab29001f1a1aec504e33fe0/02.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/8188b598d2a25bc269e43c57a018f2fbca7714e15fa1bb5686b70864caba2fa3/03.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/0489991e10d0cf90303da3f0cdbb604bb5d040f013402182beca3db658102e27/07.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/8422b9e5389bf2cebcf8a055715b056c438073bea2e7cb6a2b4e2101d78fec5b/04.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/03a5fdadcb35bf1e8e171b78578acbe333ea526dfefa878d002c44061b60f6ad/05.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/de3b909e83749f169b28cb207558f78bda6adcb78a0d761880ff7a11d66f6d00/06.jpg)
autoři:
Vojtěch Šedý, Jan Světlík, Filip Šefl, Lukáš Foltýn
ilustrace:
Vojtěch Šedý
fotografie:
Vojtěch Šedý, Jan Světlík, Filip Šefl, Lukáš Foltýn
layout a grafický design:
Vojtěch Šedý
jazyková korektura:
Anna Světlíková
klient:
Město Broumov
2021 — 2022
katalog je ke stažení na webu města
Katalog dobré reklamní praxe má přinést inspiraci, přehledné informace a rovné podmínky všem, kteří chtějí označit provozovnu ve městě nebo umístit ve veřejném prostoru reklamu.
V části 1 je řešeno označení provozoven ve městě. Klademe si za cíl najít rozumný kompromis mezi požadavky na ochranu kulturního dědictví a kultivaci veřejného prostoru a udržitelností provozu obchodů a služeb v historickém jádru, jež jsou pro jeho život klíčové. Pestrý a fungující městský prostor je prioritou a tento názorný katalog má za cíl být jednou z cest, jak podnikání podpořit — v rámci doporučovaných variant se snažíme reflektovat i finanční náročnost, a zejména doporučení střídmosti označení provozoven jde touto cestou.
Záměrně v katalogu neuvádíme špatné příklady z Broumova. Katalog nemá sloužit k lynči provozovatelů obchodů a služeb ve městě, jejichž označení není provedené vkusně, ale jako inspirace a vizuální zobrazení pravidel pro ty, kteří plánují označení provozoven měnit. Změna bude postupná, ale věříme, že katalog pomůže časem agresivní reklamu ve městě eliminovat.
Dobré a špatné příklady uvedené v katalogu jsou zejména ze Znojma, které už přes 10 let pravidla regulace reklamy ve městě uplatňuje a v historickém centru města je to znát. Další příklady jsou z Kutné hory, podobné Broumovu měřítkem domů v centru, a dále v menší míře z Tábora, Kolína, Prahy, Dolní Čermné a Kouřimi.
Část 2 se týká venkovní reklamy. Veřejný prostor města — obzvlášť v památkově chráněném středu města, nemá být obětován ve prospěch soukromé agresivní reklamy. Prostoru pro reklamu dnes zbývá dost např. “online”. Mimo výjimek, jimiž je označení provozoven (viz část 1 katalogu) a prezentaci místních spolků, organizací, kulturních, společenských, vzdělávacích a sportovních událostí je reklama ve městě výrazně omezena.
Doporučené příklady a pravidla nikdy nemohou postihnout všechny situace.
Cílem tohoto katalogu je pokusit se rozkrýt a popsat, jaká pravidla mohou vzhled provozoven ve městě výrazně zlepšit. Cílem není zabránit obyvatelům Broumova v samostatném přemýšlení a v tom, aby se na dotváření centra města mohli podílet — naopak, katalog má inspirovat. Cílem zcela jistě není vyloučit tvůrčí umělecká řešení, která nelze paušalizovat ani předvídat. Je tedy samozřejmě možné použít individuální řešení, které v určitých ohledech jde proti uvedeným pravidlům, nicméně musí jít o velmi kvalitní návrh s jasným konceptem a jeho užití musí být náležitě obhájeno.
V principu by to nemělo být řešení příliš výrazné, které přebije své okolí. Pokud se bude jednat o výjimečné řešení, mělo by na něm dojít k vícestranné jednoznačné shodě.
Jan Světlík, Vojtěch Šedý, Filip Šefl